

![]() |
Новости | Законодательство | Алгоритмы действий | Образцы документов | О проекте |
Із змінами і доповненнями, внесеними
Законами України
від 15 грудня 1993 року N 3682-XII
(Законом України від 15 грудня 1993 року N 3682-XII
цей Закон викладено в новій редакції),
від 2 березня 1995 року N 82/95-ВР,
від 20 червня 1995 року N 230/95-ВР,
від 18 червня 1997 року N 365/97-ВР,
від 30 червня 1999 року N 783-XIV,
від 24 травня 2001 року N 2438-III,
від 15 листопада 2001 року N 2779-III,
від 10 січня 2002 року N 2949-III,
від 18 листопада 2003 року N 1252-IV,
від 1 грудня 2005 року N 3161-IV
(Законом України від 1 грудня 2005 року N 3161-IV
цей Закон викладено у новій редакції),
від 17 грудня 2009 року N 1779-VI,
від 2 грудня 2010 року N 2741-VI,
від 19 травня 2011 року N 3390-VI,
від 16 червня 2011 року N 3530-VI,
від 7 липня 2011 року N 3610-VI,
від 8 липня 2011 року N 3674-VI,
від 22 вересня 2011 року N 3795-VI,
від 13 квітня 2012 року N 4652-VI,
від 18 вересня 2012 року N 5284-VI,
від 2 жовтня 2012 року N 5312-VI,
від 16 жовтня 2012 року N 5463-VI,
від 5 червня 2014 року N 1314-VII,
від 5 червня 2014 року N 1315-VII,
від 22 липня 2014 року N 1602-VII,
від 28 грудня 2014 року N 77-VIII,
від 15 січня 2015 року N 124-VIII,
від 3 вересня 2015 року N 675-VIII,
від 15 листопада 2016 року N 1734-VIII,
від 20 грудня 2016 року N 1791-VIII,
від 21 грудня 2017 року N 2264-VIII,
від 23 листопада 2018 року N 2628-VIII,
від 25 квітня 2019 року N 2704-VIII,
від 6 червня 2019 року N 2740-VIII,
від 20 вересня 2019 року N 122-IX
(який вводиться в дію з 19 січня 2020 року),
від 20 вересня 2019 року N 124-IX,
від 20 вересня 2019 року N 128-IX
(враховуючи зміни, внесені Законом України від 17 березня 2020 року N 533-IX),
від 12 листопада 2019 року N 286-IX,
від 16 січня 2020 року N 465-IX,
від 17 червня 2020 року N 720-IX
У цьому Законі терміни вживаються в такому значенні:
3) виконавець - суб'єкт господарювання, який виконує роботи або надає послуги;
7) договір - усний чи письмовий правочин між споживачем і продавцем (виконавцем) про якість, терміни, ціну та інші умови, за яких реалізується продукція. Підтвердження вчинення усного правочину оформляється квитанцією, товарним чи касовим чеком, квитком, талоном, розрахунковим документом, передбаченим Законом України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг", або іншими документами (далі - розрахунковий документ);
(пункт 7 частини першої статті 1 у редакції
Закону України від 20.09.2019 р. N 128-IX,
враховуючи зміни, внесені Законом
України від 17.03.2020 р. N 533-IX)
а) він взагалі не може бути усунутий;
б) його усунення потребує понад чотирнадцять календарних днів;
в) він робить товар суттєво іншим, ніж передбачено договором;
13) належна якість товару, роботи або послуги - властивість продукції, яка відповідає вимогам, встановленим для цієї категорії продукції у нормативно-правових актах, та умовам договору із споживачем;
15) недолік - будь-яка невідповідність продукції вимогам нормативно-правових актів, умовам договорів або вимогам, що пред'являються до неї, а також інформації про продукцію, наданій виробником (виконавцем, продавцем);
16) пункт 16 частини першої статті 1 виключено
(згідно із Законом України
від 20.09.2019 р. N 124-IX)
20) реалізація - діяльність суб'єктів господарювання з продажу товарів (робіт, послуг);
23) пункт 23 частини першої статті 1 виключено
(пункт 23 статті 1 з офіційними тлумаченнями Рішення
Конституційного Суду України від 10.11.2011 р. N 15-рп/2011,
виключено згідно із Законом
України від 15.11.2016 р. N 1734-VIII)
24) строк (термін) придатності - строк (термін), визначений нормативно-правовими актами, умовами договору, протягом якого у разі додержання відповідних умов зберігання та/або експлуатації чи споживання продукції її якісні показники і показники безпеки повинні відповідати вимогам нормативно-правових актів та умовам договору;
(статтю 1 доповнено пунктом 251 згідно із
Законом України від 20.12.2016 р. N 1791-VIII)
Терміни "харчовий продукт", "непридатний харчовий продукт" вживаються у значенні, наведеному в Законі України "Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів".
(статтю 1 доповнено частиною другою згідно із
Законом України від 22.07.2014 р. N 1602-VII)
Термін "лікарські засоби" вживається в цьому Законі у значенні, наведеному в Законі України "Про лікарські засоби".
(статтю 1 доповнено частиною третьою згідно із
Законом України від 23.11.2018 р. N 2628-VIII)
Термін "вироби медичного призначення" вживається в цьому Законі у значенні, наведеному в Законі України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг".
(статтю 1 доповнено частиною четвертою згідно із
Законом України від 23.11.2018 р. N 2628-VIII)
Терміни "розрахунковий документ" та "електронний розрахунковий документ" вживаються в цьому Законі у значенні, наведеному в Законі України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг".
(статтю 1 доповнено частиною п'ятою згідно із
Законом України від 16.01.2020 р. N 465-IX)
1. Цей Закон регулює відносини між споживачами товарів (крім харчових продуктів та кормів, якщо інше прямо не встановлено цим Законом), робіт і послуг та виробниками і продавцями товарів, виконавцями робіт і надавачами послуг.
(Закон доповнено статтею 11 згідно із
Законом України від 22.07.2014 р. N 1602-VI,
частина перша статті 11 із змінами, внесеними
згідно із Законом України від 21.12.2017 р. N 2264-VIII)
1. Законодавство про захист прав споживачів складається з цього Закону, Цивільного кодексу України, Господарського кодексу України та інших нормативно-правових актів, що містять положення про захист прав споживачів.
2. Особливості захисту прав споживачів фінансових послуг визначаються відповідними законами.
(статтю 2 доповнено частиною другою згідно
із Законом України від 20.09.2019 р. N 122-IX,
який вводиться в дію з 19.01.2020 р.)
(абзац перший частини першої статті 4 у
редакції Закону України від 20.09.2019 р. N 122-IX,
який вводиться в дію з 19.01.2020 р.)
1) захист своїх прав державою;
2) належну якість продукції та обслуговування;
4) необхідну, доступну, достовірну та своєчасну інформацію державною мовою про продукцію, її кількість, якість, асортимент, її виробника (виконавця, продавця) відповідно до Закону України "Про забезпечення функціонування української мови як державної";
(пункт 4 частини першої статті 4 у редакції
Закону України від 25.04.2019 р. N 2704-VIII)
41) обслуговування державною мовою відповідно до Закону України "Про забезпечення функціонування української мови як державної";
(пункт 5 частини першої статті 4 у редакції
Закону України від 19.05.2011 р. N 3390-VI)
6) звернення до суду та інших уповноважених державних органів за захистом порушених прав;
7) об'єднання в громадські організації споживачів (об'єднання споживачів).
2. Споживачі також мають інші права, встановлені законодавством про захист прав споживачів.
2. Держава створює умови для здобуття споживачами потрібних знань з питань реалізації їх прав, в тому числі шляхом розробки та проведення відповідних освітніх програм.
(частина друга статті 5 із змінами, внесеними
згідно із Законом України від 20.09.2019 р. N 122-IX,
який вводиться в дію з 19.01.2020 р.)
(частина третя статті 5 із змінами, внесеними
згідно із Законами України від 07.07.2011 р. N 3610-VI,
від 16.10.2012 р. N 5463-VI,
у редакції Закону України від 22.07.2014 р. N 1602-VII)
3. Вимоги до продукції щодо її безпеки для життя, здоров'я і майна споживачів, а також навколишнього природного середовища встановлюються нормативно-правовими актами, в тому числі технічними регламентами.
Абзац другий частини третьої статті 6 виключено
(згідно із Законом України
від 15.01.2015 р. N 124-VIII)
Абзац третій частини третьої статті 6 виключено
(згідно із Законом України
від 15.01.2015 р. N 124-VIII)
4. Забороняється введення в обіг фальсифікованої продукції.
5. Виробник (виконавець) зобов'язаний забезпечити використання продукції за призначенням протягом строку її служби, передбаченого нормативно-правовим актом або встановленого ним за домовленістю із споживачем, а в разі відсутності такого строку - протягом десяти років.
6. Частину шосту статті 6 виключено
(згідно із Законом України
від 20.09.2019 р. N 124-IX)
1. Виробник (виконавець) забезпечує належну роботу (застосування, використання) продукції, в тому числі комплектуючих виробів, протягом гарантійного строку, встановленого нормативно-правовими актами чи договором.
2. Гарантійний строк зазначається в паспорті на продукцію або будь-якому іншому документі, що додається до продукції.
Продаж товарів, на яких строк придатності не зазначено або зазначено з порушенням вимог нормативно-правових актів, а також товарів, строк придатності яких минув, забороняється.
На сезонні товари (одяг, хутряні та інші вироби) гарантійний строк обчислюється з початку відповідного сезону, що встановлюється Кабінетом Міністрів України.
4. У разі продажу товарів за зразками, поштою, а також у випадках, коли час укладення договору купівлі-продажу і час передачі товару споживачеві не збігаються, гарантійний строк обчислюється починаючи від дня передачі товару споживачеві, а якщо товар потребує спеціальної установки (підключення) чи складення - від дня їх здійснення, а якщо день передачі, установки (підключення) чи складення товару, а також передачі нерухомого майна встановити неможливо або якщо майно перебувало у споживача до укладення договору купівлі-продажу, - від дня укладення договору купівлі-продажу.
Зазначений час обчислюється від дня, коли споживач звернувся з вимогою про усунення недоліків.
7. При обміні товару його гарантійний строк обчислюється заново від дня обміну.
8. Гарантійне зобов'язання припиняється на загальних підставах, передбачених Цивільним кодексом України.
1) пропорційного зменшення ціни;
2) безоплатного усунення недоліків товару в розумний строк;
3) відшкодування витрат на усунення недоліків товару.
1) розірвання договору та повернення сплаченої за товар грошової суми;
(частина восьма статті 8 у редакції
Закону України від 22.07.2014 р. N 1602-VII)
На письмову вимогу споживача на час ремонту йому надається (з доставкою) товар аналогічної марки (моделі, артикулу, модифікації) незалежно від моделі. Для цього продавець, виробник (підприємство, що задовольняє вимоги споживача, встановлені частиною першою цієї статті) зобов'язані створювати (мати) обмінний фонд товарів. Перелік таких товарів визначається Кабінетом Міністрів України.
11. Вимоги споживача розглядаються після пред'явлення споживачем розрахункового документа, а щодо товарів, на які встановлено гарантійний строк, - технічного паспорта чи іншого документа, що його замінює, з позначкою про дату продажу. Вимоги споживача щодо лікарських засобів та виробів медичного призначення розглядаються після пред'явлення споживачем розрахункового документа, передбаченого Законом України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг", а щодо технічно складних побутових товарів - після пред'явлення розрахункового документа, передбаченого Законом України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг", та технічного паспорта чи іншого документа, що його замінює, з позначкою про дату продажу.
(абзац перший частини одинадцятої статті 8 у редакції
Закону України від 20.12.2016 р. N 1791-VIII)
Під час продажу товару продавець зобов'язаний видати споживачеві розрахунковий документ встановленої форми, що засвідчує факт купівлі, з позначкою про дату продажу, або відтворити на дисплеї програмного реєстратора розрахункових операцій (дисплеї пристрою, на якому встановлений програмний реєстратор розрахункових операцій) QR-код, що дає змогу особі здійснювати його зчитування та ідентифікацію з розрахунковим документом за структурою даних, що в ньому містяться, або надіслати електронний розрахунковий документ на наданий споживачем абонентський номер чи адресу електронної пошти.
Споживач має право на обмін товару належної якості протягом чотирнадцяти днів, не рахуючи дня купівлі, якщо триваліший строк не оголошений продавцем.
Обмін товару належної якості провадиться, якщо він не використовувався і якщо збережено його товарний вигляд, споживчі властивості, пломби, ярлики, а також розрахунковий документ, виданий споживачеві разом з проданим товаром, або відтворений на дисплеї програмного реєстратора розрахункових операцій (дисплеї пристрою, на якому встановлений програмний реєстратор розрахункових операцій) QR-код, що дає змогу споживачеві здійснювати його зчитування та ідентифікацію з розрахунковим документом за структурою даних, що в ньому містяться, або надісланий електронний розрахунковий документ на наданий споживачем абонентський номер чи адресу електронної пошти.
Перелік товарів, що не підлягають обміну (поверненню) з підстав, зазначених у цій статті, затверджується Кабінетом Міністрів України.
1) безоплатного усунення недоліків у виконаній роботі (наданій послузі) у розумний строк;
2) відповідного зменшення ціни виконаної роботи (наданої послуги);
8. Виконавець залежно від характеру і специфіки виконаної роботи (наданої послуги) зобов'язаний видати споживачеві розрахунковий документ, що засвідчує факт виконання роботи (надання послуги), або відтворити на дисплеї програмного реєстратора розрахункових операцій (дисплеї пристрою, на якому встановлений програмний реєстратор розрахункових операцій) QR-код, що дає змогу споживачеві здійснювати його зчитування та ідентифікацію з розрахунковим документом за структурою даних, що в ньому містяться, або надіслати електронний розрахунковий документ на наданий споживачем абонентський номер чи адресу електронної пошти.
13. Вимоги цієї статті не поширюються на виконання робіт з гарантійного ремонту.
1. Цей Закон застосовується до відносин споживчого кредитування у частині, що не суперечить Закону України "Про споживче кредитування".
(стаття 11 із змінами, внесеними згідно із
Законом України від 22.09.2011 р. N 3795-VI,
з офіційними тлумаченнями Рішення
Конституційного Суду України від 10.11.2011 р. N 15-рп/2011,
у редакції Закону України
від 15.11.2016 р. N 1734-VIII)
1) договорів споживчого кредиту;
2) правочинів з нерухомим майном;
3) правочинів з цінними паперами;
2) найменування та місцезнаходження продавця (виконавця);
5) строк виконання робіт (надання послуг);
6) інші істотні умови договору;
7) права та обов'язки сторін договору.
6. Якщо споживачеві не було надано документ (електронний документ), який засвідчує факт здійснення правочину поза торговельними або офісними приміщеннями, такий правочин не є підставою для виникнення обов'язків для споживача.
У разі ненадання документа (електронного документа) або підтвердження інформації споживач повідомляє продавця (виконавця) про недійсність договору. Продавець (виконавець) протягом тридцяти днів з моменту одержання такого повідомлення повинен повернути споживачеві одержані кошти та відшкодувати витрати, понесені споживачем у зв'язку з поверненням продукції.
1. Положення цієї статті не застосовуються до договорів, укладених на відстані, які стосуються:
1) правочинів з нерухомим майном, крім оренди такого майна;
2) правочинів з цінними паперами;
4) продажу товарів торговельними автоматами;
1) найменування продавця (виконавця), його місцезнаходження та порядок прийняття претензії;
2) основні характеристики продукції;
3) ціну, включаючи плату за доставку, та умови оплати;
4) гарантійні зобов'язання та інші послуги, пов'язані з утриманням чи ремонтом продукції;
5) інші умови поставки або виконання договору;
6) мінімальну тривалість договору, якщо він передбачає періодичні поставки продукції або послуг;
7) вартість телекомунікаційних послуг, якщо вона відрізняється від граничного тарифу;
8) період прийняття пропозицій;
9) порядок розірвання договору.
У разі продажу матеріальних речей їх повернення також свідчить про розірвання договору.
5) договір стосується доставки періодичних видань;
6) договір стосується лотерей чи інших азартних ігор.
1) інший товар відповідає меті використання замовленого товару;
2) має таку ж або кращу якість;
3) його ціна не перевищує ціни замовленого товару.
Абзац другий частини першої статті 14 виключено
(згідно із Законом України
від 22.07.2014 р. N 1602-VII)
Абзац третій частини другої статті 14 виключено
(згідно із Законом України
від 22.07.2014 р. N 1602-VII)
3. Якщо для безпечного використання продукції, її зберігання, транспортування та утилізації необхідно додержуватися спеціальних правил, виробник (виконавець) зобов'язаний розробити такі правила та довести їх до продавця або споживача, а продавець - до споживача, якщо відповідними нормативно-правовими актами, у тому числі технічними регламентами, не встановлено інші способи інформування споживачів про певні види ризику чи продукції.
(частина четверта статті 14 із змінами, внесеними
згідно із Законом України від 22.07.2014 р. N 1602-VII,
у редакції Закону України
від 15.01.2015 р. N 124-VIII)
(частина п'ята статті 14 у редакції
Закону України від 22.07.2014 р. N 1602-VII)
6. Частину шосту статті 14 виключено
(згідно із Законом України
від 22.07.2014 р. N 1602-VII)
7. Виробник (виконавець) зобов'язаний інформувати споживача про можливий ризик і про безпечне використання продукції за допомогою прийнятих загальновідомих у міжнародній практиці позначень, якщо відповідними нормативно-правовими актами, у тому числі технічними регламентами, не встановлено інші способи інформування споживачів про певні види ризику чи продукції.
Інформація про продукцію повинна містити:
2) пункт 2 частини першої статті 15 виключено
(згідно із Законами України
від 05.06.2014 р. N 1315-VII,
від 22.07.2014 р. N 1602-VII)
(пункт 3 частини першої статті 15 у редакції
Закону України від 22.07.2014 р. N 1602-VII)
5) позначку про наявність у складі продукції генетично модифікованих організмів;
(підпункт 5 частини першої статті 15 у редакції
Законів України від 17.12.2009 р. N 1779-VI,
від 22.07.2014 р. N 1602-VII)
6) дані про ціну (тариф), умови та правила придбання продукції;
61) виробник (продавець) у разі виявлення недостовірної інформації про продукцію (якщо вона не шкодить життю, здоров'ю або майну споживача) протягом тижня вилучає цю продукцію з продажу та приводить інформацію про неї у відповідність, якщо законом чи відповідним технічним регламентом не встановлено інший порядок дій виробника (продавця) у таких випадках;
(частину першу статті 15 доповнено абзацом дев'ятим
згідно із Законом України від 17.12.2009 р. N 1779-VI,
абзац дев'ятий частини першої статті 15 із змінами,
внесеними згідно із Законом України від 06.06.2019 р. N 2740-VIII)
8) відомості про умови зберігання;
9) гарантійні зобов'язання виробника (виконавця);
10) правила та умови ефективного і безпечного використання продукції;
Абзац сімнадцятий частини першої статті 15 виключено
(абзац сімнадцятий частини першої статті 15 із змінами, внесеними
згідно із Законом України від 15.01.2015 р. N 124-VIII,
виключено згідно із Законом
України від 06.06.2019 р. N 2740-VIII)
Нормативно-правовими актами, в тому числі технічними регламентами, можуть бути встановлені додаткові вимоги до змісту інформації про продукцію. У разі якщо нормативно-правовими актами, у тому числі технічними регламентами, встановлено спеціальні вимоги до змісту інформації про певні види продукції, положення цієї частини застосовуються у частині, що не охоплюється такими спеціальними вимогами.
(частину першу статті 15 доповнено новим абзацом дев'ятнадцятим
згідно із Законом України від 15.01.2015 р. N 124-VIII,
у зв'язку з цим абзац дев'ятнадцятий вважати абзацом двадцятим,
абзац дев'ятнадцятий частини першої статті 15 із змінами,
внесеними згідно із Законом України від 06.06.2019 р. N 2740-VIII)
Інформація споживачеві повинна надаватися згідно із законодавством про мови.
2. Інформація, передбачена частиною першою цієї статті, доводиться до відома споживачів виробником (виконавцем, продавцем) у супровідній документації, що додається до продукції, на етикетці, а також у маркуванні чи іншим способом (у доступній наочній формі), визначеним відповідними нормативно-правовими актами, у тому числі технічними регламентами, або прийнятим для окремих видів продукції або в окремих сферах обслуговування.
Абзац третій частини другої статті 15 виключено
(згідно із Законом України
від 22.07.2014 р. N 1602-VII)
Написи щодо ціни реалізації продукції мають бути чіткими і простими для розуміння.
На аукціонних торгах споживачам повинна повідомлятися стартова ціна продажу відповідного товару.
Дія положень цієї частини поширюється також на продукцію, що є харчовим продуктом.
(частину третю статті 15 доповнено абзацом
згідно із Законом України від 22.07.2014 р. N 1602-VII)
1) якщо вони застосовуються до продукції, яку безпосередньо реалізує суб'єкт господарювання;
3) якщо ціна продукції є нижчою від її звичайної ціни.
Дія положень цієї частини поширюється також на продукцію, що є харчовим продуктом.
2) якщо тривалість розпродажу обмежено в часі;
3) якщо ціни товарів, що підлягають розпродажу, є меншими від їх звичайної ціни.
Дія положень цієї частини поширюється також на продукцію, що є харчовим продуктом.
(частину п'яту статті 15 доповнено абзацом
згідно із Законом України від 22.07.2014 р. N 1602-VII)
Дія положень цієї частини поширюється також на продукцію, що є харчовим продуктом.
(частину шосту статті 15 доповнено абзацом
згідно із Законом України від 22.07.2014 р. N 1602-VII)
3) заподіяння шкоди життю, здоров'ю або майну споживача - споживач має право пред'явити продавцю (виробнику, виконавцю) вимоги, передбачені законом, а також вимагати відшкодування збитків, завданих природним об'єктам, що перебувають у його володінні на праві власності або на інших підставах, передбачених законом чи договором.
(стаття 16 у редакції Закону
України від 19.05.2011 р. N 3390-VI)
(частина друга статті 17 у редакції
Закону України від 18.09.2012 р. N 5284-VI)
У разі коли під час гарантійного строку необхідно визначити причини втрати якості продукції, продавець (виконавець, виробник) зобов'язаний у триденний строк з дня одержання від споживача письмової згоди організувати проведення експертизи продукції. Експертиза проводиться за рахунок продавця (виконавця, виробника). Якщо у висновках експертизи буде доведено, що недоліки виникли після передачі продукції споживачеві внаслідок порушення ним встановлених правил використання, зберігання чи транспортування або дій третіх осіб, вимоги споживача не підлягають задоволенню, а споживач зобов'язаний відшкодувати продавцю (виконавцю, підприємству, яке виконує його функції) витрати на проведення експертизи. Споживач, продавець (виконавець, виробник) мають право на оскарження висновків експертизи у судовому порядку.
3. Несправедливими є, зокрема, умови договору про:
4. Перелік несправедливих умов у договорах із споживачами не є вичерпним.
Положення пунктів 8, 11 та 13 частини третьої цієї статті не застосовуються до:
1) такі положення також підлягають зміні; або
2) договір може бути визнаним недійсним у цілому.
8. Нечіткі або двозначні положення договорів із споживачами тлумачаться на користь споживача.
1. Нечесна підприємницька практика забороняється.
Нечесна підприємницька практика включає:
1) вчинення дій, що кваліфікуються законодавством як прояв недобросовісної конкуренції;
2) будь-яку діяльність (дії або бездіяльність), що вводить споживача в оману або є агресивною.
2) гарантійний строк та гарантійне обслуговування продукції;
3) будь-які застереження щодо прямої чи опосередкованої підтримки виробником продавця або продукції;
4) спосіб продажу, ціну або спосіб розрахунку ціни, наявність знижок або інших цінових переваг;
5) умови оплати, доставки, виконання договору купівлі-продажу;
6) потреби у послугах, заміні складових чи ремонті;
9) небезпеку, що загрожує споживачу у зв'язку з покупкою та/або використанням продукції;
(частина друга статті 19 у редакції
Закону України від 12.11.2019 р. N 286-IX)
3. Забороняються як такі, що вводять в оману:
2) пропонування з метою реалізації однієї продукції до реалізації іншої;
(пункт 4 частини третьої статті 19 у редакції
Закону України від 12.11.2019 р. N 286-IX)
8) використання повідомлення про розпродаж у зв'язку із припиненням суб'єкта господарювання, його структурного підрозділу або припинення відповідного виду господарської діяльності, тоді як це не відповідає дійсності;
(частину третю статті 19 доповнено пунктом 9
згідно із Законом України від 12.11.2019 р. N 286-IX)
10) пропонування продажу продукції за спеціальною ціною, якщо:
а) у продажу така продукція відсутня;
в) продавець пропонує неякісні екземпляри такої продукції з наміром продати іншу продукцію;
(частину третю статті 19 доповнено пунктом 10
згідно із Законом України від 12.11.2019 р. N 286-IX)
(частину третю статті 19 доповнено пунктом 11
згідно із Законом України від 12.11.2019 р. N 286-IX)
12) неправдива заява про припинення продавцем торговельної діяльності або його переїзд;
(частину третю статті 19 доповнено пунктом 12
згідно із Законом України від 12.11.2019 р. N 286-IX)
13) заява про те, що придбання продукції може сприяти виграшу у лотереї;
(частину третю статті 19 доповнено пунктом 13
згідно із Законом України від 12.11.2019 р. N 286-IX)
(частину третю статті 19 доповнено пунктом 14
згідно із Законом України від 12.11.2019 р. N 286-IX)
(частину третю статті 19 доповнено пунктом 15
згідно із Законом України від 12.11.2019 р. N 286-IX)
(частину третю статті 19 доповнено пунктом 16
згідно із Законом України від 12.11.2019 р. N 286-IX)
Перелік форм підприємницької практики, що вводить в оману, не є вичерпним.
1) час, характер та повторюваність пропозицій щодо придбання продукції;
2) вживання образливих або загрозливих висловів;
5) загроза здійснити незаконні або неправомірні дії.
5. Як агресивні забороняються такі форми підприємницької практики:
Перелік форм агресивної підприємницької практики не є вичерпним.
6. Правочини, здійснені з використанням нечесної підприємницької практики, є недійсними.
1) при реалізації продукції будь-яким чином порушується право споживача на свободу вибору продукції;
4) порушується принцип рівності сторін договору, учасником якого є споживач;
6) споживачу реалізовано продукцію, яка є небезпечною, неналежної якості, фальсифікованою;
7) ціну продукції визначено неналежним чином;
1. Захист прав споживачів, передбачених законодавством, здійснюється судом.
3. Споживачі звільняються від сплати судового збору за позовами, що пов'язані з порушенням їх прав.
1. У разі порушення законодавства про захист прав споживачів суб'єкти господарювання сфери торговельного та інших видів обслуговування несуть відповідальність за:
(пункт 1 частини першої статті 23 у редакції
Закону України від 02.12.2010 р. N 2741-VI)
2) пункт 2 частини першої статті 23 виключено
(згідно із Законом України
від 15.01.2015 р. N 124-VIII)
3) пункт 3 частини першої статті 23 виключено
(пункт 3 частини першої статті 23 із змінами, внесеними
згідно із Законами України від 02.10.2012 р. N 5312-VI,
від 15.01.2015 р. N 124-VIII,
виключено згідно із Законом
України від 06.06.2019 р. N 2740-VIII)
4) виготовлення або реалізацію продукції, що не відповідає вимогам нормативно-правових актів стосовно безпеки для життя, здоров'я та майна споживачів і навколишнього природного середовища, - у розмірі трьохсот відсотків вартості виготовленої або одержаної для реалізації партії товару, виконаної роботи, наданої послуги, але не менше двадцяти п'яти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, а у разі, коли відповідно до закону суб'єкт господарської діяльності не веде обов'язковий облік доходів і витрат, - у розмірі п'ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;
7) відсутність необхідної, доступної, достовірної та своєчасної інформації про продукцію або продавця (у випадках, визначених Законом України "Про електронну комерцію") - у розмірі тридцяти відсотків вартості одержаної для реалізації партії товару, виконаної роботи, наданої послуги, але не менше п'яти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, а у разі, коли відповідно до закону суб'єкт господарської діяльності не веде обов'язковий облік доходів і витрат, - у розмірі п'яти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;
8) створення перешкод службовим особам центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів, та структурного підрозділу з питань захисту прав споживачів органу місцевого самоврядування у проведенні перевірки якості продукції, а також правил торговельного та інших видів обслуговування - у розмірі від одного до десяти відсотків вартості реалізованої продукції за попередній календарний місяць, але не менше десяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, а у разі, коли відповідно до закону суб'єкт господарської діяльності не веде обов'язковий облік доходів і витрат, - у розмірі десяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;
9) невиконання або несвоєчасне виконання припису посадових осіб центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів, про усунення порушень прав споживачів - у розмірі двадцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;
11) порушення умов договору між споживачем і виконавцем про виконання роботи, надання послуги - у розмірі ста відсотків вартості виконаної роботи (наданої послуги), а за ті самі дії, вчинені щодо групи споживачів, - у розмірі від одного до десяти відсотків вартості виконаних робіт (наданих послуг) за попередній календарний місяць, але не менше п'яти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;
(частину першу статті 23 доповнено пунктом 12
згідно із Законом України від 18.09.2012 р. N 5284-VI)
2. Суми штрафів зараховуються до державного бюджету.
Абзац другий частини другої статті 23 виключено
(згідно із Законом України
від 22.07.2014 р. N 1602-VII)
3. У разі невиконання в добровільному порядку суб'єктами господарювання сфери торгівлі і послуг, у тому числі ресторанного господарства, визначених у статті 26 цього Закону рішень (постанов) центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів, та його посадових осіб про накладення стягнення примусове виконання таких рішень (постанов) здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері організації примусового виконання рішень судів та інших органів (посадових осіб), в порядку, встановленому Законом України "Про виконавче провадження".
2. Об'єднання споживачів є громадськими організаціями, що провадять свою діяльність відповідно до Закону України "Про об'єднання громадян".
3. Держава підтримує діяльність об'єднань споживачів.
1. Об'єднання споживачів мають право:
5) надавати юридичну і консультаційну допомогу споживачам згідно із законодавством;
6) вносити пропозиції щодо розроблення нормативно-правових актів, які встановлюють вимоги до якості продукції;
12) інформувати громадськість про права споживачів;
13) сприяти розвитку міжнародного співробітництва у сфері захисту прав та інтересів споживачів.
(назва статті 26 у редакції Закону
України від 16.06.2011 р. N 3530-VI,
із змінами, внесеними згідно із
Законом України від 16.10.2012 р. N 5463-VI,
у редакції Закону України від 22.07.2014 р. N 1602-VII)
(абзац перший частини першої статті 26
у редакції Законів України від 16.06.2011 р. N 3530-VI,
від 22.07.2014 р. N 1602-VII)
(пункт 2 частини першої статті 26 із змінами, внесеними
згідно із Законом України від 16.10.2012 р. N 5463-VI,
у редакції Закону України від 22.07.2014 р. N 1602-VII)
3) відбирати у суб'єктів господарювання сфери торгівлі і послуг зразки товарів, сировини, матеріалів, напівфабрикатів, комплектуючих виробів для перевірки їх якості на місці або проведення незалежної експертизи у відповідних лабораторіях та інших установах, акредитованих на право проведення таких робіт згідно із законодавством, з оплатою вартості зразків і проведених досліджень (експертизи) за рахунок коштів державного бюджету. У разі встановлення за результатами проведених досліджень (експертизи) факту реалізації продукції неналежної якості та/або фальсифікованої суб'єкт господарювання, що перевірявся, відшкодовує здійснені за це витрати. Кошти відшкодовування витрат зараховуються до державного бюджету. Порядок відбору таких зразків визначається Кабінетом Міністрів України;
(пункт 4 частини першої статті 26 у редакції
Закону України від 22.07.2014 р. N 1602-VII)
6) пункт 6 частини першої статті 26 виключено
(згідно із Законом України
від 15.01.2015 р. N 124-VIII)
7) забороняти суб'єктам господарювання реалізацію споживачам продукції:
а) підпункт "а" пункту 7 частини першої статті 26 виключено
(згідно із Законом України
від 15.01.2015 р. N 124-VIII)
б) підпункт "б" пункту 7 частини першої статті 26 виключено
(підпункт "б" пункту 7 частини першої статті 26
у редакції Закону України від 15.01.2015 р. N 124-VIII,
виключено згідно із Законом
України від 06.06.2019 р. N 2740-VIII)
в) підпункт "в" пункту 7 частини першої статті 26 виключено
(згідно із Законом України
від 15.01.2015 р. N 124-VIII)
а) припинення суб'єктами господарювання сфери торгівлі і послуг реалізації та виробництва продукції, що не відповідає вимогам нормативно-правових актів стосовно безпеки для життя, здоров'я та майна споживачів і навколишнього природного середовища, - до усунення виявлених недоліків;
(підпункт "а" пункту 8 частини першої статті 26 із змінами, внесеними
згідно із Законами України від 22.07.2014 р. N 1602-VII,
від 15.01.2015 р. N 124-VIII)
б) тимчасове припинення діяльності суб'єктів господарювання сфери торгівлі (секцій, відділів), послуг складів підприємств оптової і роздрібної торгівлі та організацій незалежно від форми власності, що систематично реалізують товари неналежної якості, порушують правила торгівлі та надання послуг, умови зберігання та транспортування товарів, - до усунення виявлених недоліків;
9) опломбовувати у порядку, передбаченому законодавством, виробничі, складські, торговельні та інші приміщення суб'єктів господарювання сфери торгівлі і послуг, у тому числі ресторанного господарства, а також несправні, з неправильними показаннями, з пошкодженим повірочним тавром або без нього, чи з таким, строк дії якого закінчився, засоби вимірювальної техніки, за допомогою яких здійснюється обслуговування споживачів, з подальшим повідомленням про це центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері метрологічного нагляду;
(пункт 9 частини першої статті 26 із змінами, внесеними
згідно із Законами України від 16.10.2012 р. N 5463-VI,
від 05.06.2014 р. N 1314-VII)
10) подавати до суду позови щодо захисту прав споживачів;
11) передавати матеріали перевірок на дії осіб, що містять ознаки кримінального правопорушення, органам досудового розслідування;
12) накладати на винних осіб у випадках, передбачених законодавством, адміністративні стягнення.
Справи про адміністративні правопорушення розглядаються за місцезнаходженням центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів, а на території Автономної Республіки Крим - органу виконавчої влади Автономної Республіки Крим у сфері захисту прав споживачів;
(абзац другий пункту 12 частини першої статті 26 із змінами,
внесеними згідно із Законами України від 16.06.2011 р. N 3530-VI,
від 16.10.2012 р. N 5463-VI)
2. Результати перевірок суб'єктів господарювання службовими особами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів, оформлюються відповідними актами.
(назва статті 27 із змінами, внесеними згідно
із Законом України від 20.09.2019 р. N 122-IX,
який вводиться в дію з 19.01.2020 р.)
1. Інші органи державної влади здійснюють державний захист прав споживачів у межах своєї компетенції, визначеної законом.
(стаття 27 із змінами, внесеними згідно із
Законами України від 22.07.2014 р. N 1602-VII,
від 20.09.2019 р. N 122-IX,
який вводиться в дію з 19.01.2020 р.)
1) розглядати звернення споживачів, консультувати їх з питань захисту прав споживачів;
3) у разі виявлення продукції неналежної якості, фальсифікованої, небезпечної для життя, здоров'я, майна споживачів і навколишнього природного середовища терміново повідомляти про це центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів, інші органи, що здійснюють контроль і нагляд за якістю і безпекою продукції;
6) подавати до суду позови щодо захисту прав споживачів.
(назва статті 32 із змінами, внесеними згідно із
Законом України від 16.10.2012 р. N 5463-VI)
1. Службова особа центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів, при виконанні своїх службових обов'язків перебуває під захистом закону.
Держава гарантує захист життя, здоров'я, честі, гідності та майна службової особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів, і членів її сім'ї від кримінальних та інших протиправних дій.
(абзац другий частини першої статті 32 із змінами,
внесеними згідно із Законами України від 16.10.2012 р. N 5463-VI,
від 17.06.2020 р. N 720-IX)
(частина друга статті 32 із змінами, внесеними
згідно із Законом України від 16.10.2012 р. N 5463-VI,
у редакції Закону України
від 28.12.2014 р. N 77-VIII)
3. Образа службової особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів, а також опір, погроза, насильство та інші дії, які перешкоджають виконанню покладених на неї завдань, тягнуть за собою встановлену законом відповідальність.
Абзац другий частини третьої статті 32 виключено
(абзац другий частини третьої статті 32 із змінами,
внесеними згідно із Законом України від 16.10.2012 р. N 5463-VI,
виключено згідно із Законом
України від 28.12.2014 р. N 77-VIII)
Шкода (збитки), завдані майну службової особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів або членів її сім'ї у зв'язку з виконанням нею службових обов'язків, компенсуються в повному обсязі за рахунок коштів державного бюджету з подальшим стягненням цієї суми з винних осіб.
1. Цей Закон набирає чинності з дня його опублікування.
3. Кабінету Міністрів України у шестимісячний строк з дня набрання чинності цим Законом:
3) привести власні нормативно-правові акти у відповідність із цим Законом;
|
|
Голова Верховної Ради м. Київ | |